Sabtu, 08 November 2014

Pantang larang menurut kepercayaan bangsa aceh

Pantang merupakan sebuah peraturan sekatan terhadap sesuatu yang tergolong pantang larang untuk dilakukan. Melanggar peraturan pantang akan menimbulkan akibat buruk. Ada kalanya pantang digunakan sebagai alat untuk mendidik anak. Tulisan ini cuba mengupas beberapa pantang yang masih berlaku dalam masyarakat Aceh.

Dalam pergaulan sehari-hari, pantang sering menjadi koridor dalam bersikap. Hal ini sebagaimana digambarkan dalam hadih maja pantang ureueng Aceh, ta carot ta teunak, ta trom ta sipak, ta Peh Ulee ta cukèh keuéng, sinan Ureueng lè binasa. Hadih maja ini dengan jelas menjelaskan apa yang tidak boleh dilakukan dalam pergaulan. Bila pantangan ini dilarang, maka akan melahirkan tersinggung yang boleh mengakibatkan munculnya tindakan kekerasan.

Bagi masyarakat Aceh sangat pantang membawa-bawa nama keluarga dalam urusan tertentu, apa lagi dalam hal-hal yang tidak baik. Jangan menyinggung keluarga seseorang bila tidak ingin menghadapi masalah. Tentang ini digambarkan dalam hadih maja yang sama dengan yang di atas tetapi dengan versi akhir yang berbeza yakni: pantang ureueng Aceh, ta carot ta teunak, ta trom ta sipak, ta teuöh Biek ngôn bangsa, Nyan pih pantang raya.

Dalam bersikap, orang Aceh juga pantang plin plan. Mengenai ini ada beberapa versi hadih maja yang menjelaskannya seperti: meunyo krèuh beu butoi krèuh, beulageè Kayee Jeut keu tamèh rumoh, meunyo leumöh beu Butoi leumöh, beulageè Taloe peuikat bubong rumoh. Lebih tegasnya lagi diungkapkan dalam hadih maja singèt bèk, Roe bah beu abeh atau hadih maja dari pada crah, leubèh get beukah.

Pantang juga mengajar seseorang untuk mengetahui kadarnya dalam kehidupan. Seseorang tidak boleh membuang kadarnya (bèk bèoh kada) sebaliknya juga pantang bersikap yang bukan kadarnya (bèk seunöh kada). Intinya, seorang rakyat biasa harus tahu diri untuk tidak bersikap seperti raja, bèk LAGee si deuék keu bu, si hansép breuh bu, si hantrôk napsu.

Selain itu pantang bagi seseorang melanggar adat peninggalan leluhur (endatu). Pelanggaran terhadap undang-undang adat akan membuat orang tersebut terkucilkan. Tentang ini tersurat dalam hadih maja Böh malairi ie pasan surot, adat Datok nini, han jeut ungki, beutaturôt.

Pantang untuk Tujuan Mendidik
Banyak pantang yang digunakan untuk mendidik anak berlaku sopan serta beretika dalam pergaulan dan perbuatannya sehari-hari. Pantangan-pantangan itu digambarkan akan memberikan kesan buruk bila dilarang, meski pada kenyataannya kesan buruk itu tidak akan berlaku secara logik. Pada intinya, pantangan-pantangan itu digunakan untuk tujuan pendidikan.

Berikut ini beberapa contoh pantangan itu. Seorang anak pantang tidur di kuburan, jika pantang ini dilarang maka ayahnya akan mati. Bila anak tidur tengkurap dan kakinya diangkat, maka ibunya yang akan mati. Ini juga hanya pantangan yang diberikan untuk mendidik anak agar bertingkah laku baik.

Meminta kembali barang yang diberikan kepada orang lain akan membuat siku berkurap, bèk lakee pulang, inteuék meupura singkei merupakan perkataan yang sering diucapkan untuk mengingat pantangan ini pada seorang anak. Melemparkan beras ke dalam mulut akan membuat gigi menjadi busuk. Ini pantang yang sering diucapkan kepada anak-anak yang suka makan beras (muek breuh).

Seorang anak juga diajar untuk bertutur kata yang sopan melalui pantang. Risiko pelanggaran terhadap pantang yang di luar fikiran membuat seorang anak menurutinya. Mereka "ditakuti" dengan kesan buruk yang akan timbul bila melakukan kesalahan, seperti pantang dalam hadih maja bèk éh di leuéh, dilingka kleuéng mate ma. Pada kenyataannya sangatlah tidak mungkin anak yang tidur di laman bila muncul helang di langit mengelilingi akan membuat ibu si anak meninggal. ini hanya usaha untuk membuat si anak tidak main kotor. Pantang yang sejenis juga terdapat dalam hadih maja, bèk peugah haba meukah-Kei, timoh iku jeut keu Asei.

Pantang Bagi Gadis
Bagi gadis juga berlaku adat pantang yang tak boleh dilanggar. Seorang gadis dianggap tabu bila terlalu dominan dalam urusan asmara menuju jenjang pernikahan. Dalam artian seorang gadis harus menjaga batas-batas tertentu dalam menjalin hubungan asmaranya. Pantangan ini digambarkan dalam hadih maja hana mon mita tima, yang bermakna tidak ada telaga mencari timba. Ini hanya tamsilan perempuan sebagai sumur dan lelaki sebagai timba. Lelakilah yang harus mendekati wanita, bukan sebaliknya. Lamaran untuk berkahwin harus datang dari pihak lelaki, tidak boleh dari perempuan. Bila pantangan ini diabaikan, maka si perempuan akan dianggap "murahan" dan boleh dicap "menjual diri".

Selain itu pantang bagi gadis melawat atau menghadiri kenduri kematian (seuneujoh) di desa lain. Mereka hanya boleh datang ke kenduri kematian di kampung saja untuk membantu. Para perempuan yang mendatangi acar seunujoh semuanya sudah berkahwin. Hal ini digambarkan dalam hadih maja, kéurija hudép, keroja mate, han geukheun lè aneuék dara. Maksudanya, bila sudah melawat kenduri kematian, maka perempuan itu bukanlah gadis.

Pantang Bagi Suami Isteri
Bagi wanita hamil juga berlaku pantang, di antarnya adalah tidak boleh duduk di tangga, kalau dilanggar diyakini akan memberi kesan buruk semisal proses melahirkan akan susah. Wanita hamil juga dilarang melihat kera, kerana dikhuatiri anaknya kelak akan mirip kera. Makan nasi dari dalam periuk selepas berkahwin akan membuat muka menjadi hitam.

Pantang juga berlaku bagi si suami. Bila suami pulang ke rumah malam hari saat isterinya sedang mengandung, si suami tidak boleh langsung masuk ke rumah tapi harus berhenti beberapa saat di tempat lain. Jika suami melanggar pantang tersebut maka mahkluk halus (Burong) akan ikut masuk bersamanya ke rumah dan boleh mengganggu bayi dalam kandungan. Sebelum masuk ke rumah si suami terlebih dahulu harus meludah beberapa kali di dekat pintu.

Suami juga pantang membawa pulang makanan pada larut malam bila isterinya sedang hamil tua. Jika memang harus membawa pulang makanan malam hari kerana keadaan tertentu, misalnya kerana isteri mahukannya (ngidam), maka ketika pulang ke rumah ia harus singgah beberapa saat di tempat lain yang dekat dengan rumah. Lalu ketika sampai ke rumah harus berdiri dulu beberapa saat dan meludah, tidak boleh langsung masuk ke rumah.

Makanan yang dibawakan juga harus diambil sedikit dan dilemparkan ke halaman agar jika ada mahkluk halus yang mengikutinya akan menganbil makanan itu dan tidak masuk ke dalam rumah. Bila pantangan ini dilanggar, maka dikhuatiri jika ada mahkluk halus yang mengikuti si suami akan sama-sama masuk ke dalam rumah yang boleh jadi akan menggangu bayi dalam kandungan. Pantang lain, suami juga dilarang memotong daging atau menyembelih haiwan saat istrinya hamil tua, bila pantangan ini dilanggar maka dikhuatiri anaknya akan lahir cacat.

Setelah melahirkan, bagi perempuan berlaku juga pantangan tidak boleh makan dalam pinggan. Ibu-ibu yang baru melahirkan perlu makan dalam mangkuk. Bila pantangan ini dilanggar diyakini akan membuat badan si ibu menjadi gemuk.

Pantang lain bagi perempuan adalah tidak boleh makan pisang kembar. Bila dimakan juga, dikhuatiri perempuan tersebut akan berisiko melahirkan anak kembar. Bila seorang ibu yang sedang menampi beras, pantang mengarahkan tampinya (jeuèi) ke arah bilik. Alasannya, kalau itu dilakukan maka salah seorang anaknya akan berpergian jauh.

Pantang dalam Bidang Pertanian
Dalam bidang pertanian berlaku adat pantang tidak boleh menanam tanaman buah pada pagi hingga siang hari. Melanggar pantangan ini akan membuat tanaman tersebut tidak berbuah atau biasa jadi berbuah sedikit. Ada tanaman buah tertentu yang malah disyorkan untuk di tanam malam hari. Kelapa misalnya, lebih baik ditanam malam hari ketika langit sedang cerah, dengan harapan agar berbuah banyak seperti banyaknya bintang di langit.

Waktu yang baik lain untuk menanan tanaman buah adalah ketika pulang solat hari raya, baik hari raya maupun idul adha. Saat menanan pokok tersebut mengucapkan permohonan kepada yang maha kuasa agar tanaman itu boleh berbuah banyak, seperti banyaknya orang solat di masjid.

Pantang lain, kelapa hijau yang secara tak sengaja terlubangi di bahagian lain dari hujung atas atau bawah tak boleh dimakan dan diminum airnya. Kalau dijumpai harus dielakkan, alasannya orang yang meminum airnya akan berisiko besar kehilangan nyawa akibat tusukan pedang atau terjahan peluru.

Adat pantang dalam bidang pertanian juga mengatur tentang tata cara orang bertanya tentang hasil tuaian. Dalam menanyakan hasil sesuatu pantang menanyakan dengan kata berapa banyak (padum) tapi harus ditanyakan dengan soalan sedikit (padit). Bila pantang ini dilanggar, maka hasil tuaian selanjutnya diyakini tidak akan banyak.

Kemudian selepas musim menuai padi (masa luah blang), sawah yang baru selesai dituai tidak boleh digarap untuk beberapa saat. Sawah-sawah itu harus dibiarkan begitu saja. Sawah untuk sementara menjadi milik umum. Pantang ini dimaksudkan untuk memberi kesempatan kepada pemilik ternakan melepaskan ternaknya ke sawah.

Tapi saat sawah mulai digarap kembali sampai tuaian lagi, tidak boleh ada satupun ternakan yang dilepaskan ke sawah. Bila pemilik sawah mencari adanya ternakan yang makan padi, seperti lembu dan kerbau, maka tanpa memberi tahu pemiliknya ia boleh membacok ternakan tersebut sebagai peringatan kepada pemiliknya. Tapi bila yang memakan tanaman itu adalah kambing atau biri-biri, maka pemilik tanah (sawah) hanya boleh melumuri sekujur tubuh ternak tersebut dengan lumpur agar pemiliknya tahu bahawa ternakan itu sudah masuk dan memakan padi di sawah seseorang. Pemilik ternakan tidak akan marah ketika mencari ternaknya seperti itu, malah ia akan malu pada masyarakat kerana lalai menjaga ternah peliharaannya.

Selain itu, pantangan lain adalah, ketika masa padi di sawah sudah ditanam sampai musim menuai, tidak boleh dilakukan penanaman batu kuburan, tidak boleh membakar kapur, juga tidak boleh menindik telinga. Bila pantang ini dilarang maka padi di ladang akan rosak dan telinga anak perempuan yang dicucuk akan berlubang besar, tidak sesuai dengan yang diharapkan. Masa yang diyakini tepat untuk melakukan itu adalah selepas tuaian (masa luah blang).

Adat pantang juga menetapkan hari baik untuk memulakan membajak sawah. Tarikh yang baik untuk merampas sawah menurut almanak orang tempo dulu adalah pada tarikh 6, 12, 16, 17, 22, dan 26. Tarikh yang paling baik adalah tarikh 6 kerana masih dalam permulaan bulan. Tapi dari semua tarikh baik itu, pantang memulakan merampas sawah bila jatuh pada hari Jumaat. Tidak baik memulakan pada hari Jumaat kerana, merupakan hari untuk beribadah.

Pantangan melakukan aktiviti pada hari Jumat sampai kini juga masih berlaku bagi nelayan. Pantangan ini erat kaitannya dengan Syariat Islam yang mengistimewakan hari Jumaat untuk beribadah, melanggarnya akan membawa malapetaka, sebagaimana telah menimpa kaum shabat zaman dahulu yang melanggar perintah Allah untuk tidak turun ke laut pada hari Sabtu. Kaum shabat yang melakukan kesalahan itu dikutuk menjadi kera.

Masih tentang adat pantang dalam bidang pertanian, menjual sawah, kebun atau bangunan dan barang berharga, tidak boleh dilakukan sebelum ditawarkan kepada jiran atau orang dekat. Kalau barang yang dijual berupa kebun atau sawah, maka harus terlebih dahulu ditawarkan kepada pemilik kebun atau sawah yang bersebelahan dengannya.

Ragam Pantang Lain-lain
Dalam kehidupan sehari-hari masyarakat Aceh, ada juga pantang yang benar-benar menjadi pantangan yang dijalankan turun temurun hingga sekarang. Pantang bagi seseorang untuk makan telur yang diambil dari ayam yang sudah mati. Pantang ini dijalankan sungguh-sungguh oleh para pejuang Aceh pada masa melawan penjajahan Belanda. Penyebabnya adalah kerana ancaman kesan buruk yang ditimbulkan bila pantang itu dilarang.

Kesan buruk kalau adat pantang ini tidak diendahkan adalah bila seseorang tertembak peluru, maka segala usaha rawatan yang dilakukan untuk mengeluarkan peluru dari tubuhnya akan sia-sia. Adat pantang ini juga mengikuti ajaran agama Islam yang tidak boleh memakan sesuatu yang berasal dari bangkai.

Kemudian, daging yang dibawa pulang malam hari pantang disebut daging, tapi harus disebut ikan darat dengan menyebut jenis ikan tertentu, kalau tidak maka salah seorang ahli keluarga akan bermimpi tentang daging, mimpi yang ditamsilkan akan mendatangkan bencana. Selain itu juga pantang menceritakan mimpi gigi tercabut kepada orang lain. Bila seseorang bermimpi salah satu giginya copot, ia tidak boleh menceritakan mimpi itu pada orang lain. Alasannya, mimpi itu ditamsilkan sebagai petanda bahawa akan ada orang dekat atau keluarganya yang meninggal. Bila mimpi itu diceritakan pada orang lain, maka musibah itu diyakini akan benar-benar terjadi.

Pantang lain adalah, dilarang mencukur, mencabut gigi, menyapu dan memotong kuku pada malam hari kerana akan yang akan datang malapetaka bila melanggarnya. Selain itu juga pantang membeli jarum, paku dan garam pada malam hari kerana juga diyakini akan mendatangkan hal yang tidak baik. Tapi bila seseorang mendesak memerlukannya, ia boleh mengambilnya langsung baik di kedai mahupun di tempat jirannya dengan memberi bahasa isyarat, tanpa menyebut nama barang tersebut.

Orang tua di luar bandar juga sering mengingatkan anaknya untuk tidak membunuh bunglon. Ini merupakan pantang yang sangat dijaga oleh setiap orang tua untuk kebaikan anaknya. Alasannya, bila seseorang membunuh bunglon, maka ia akan menjadi pemalas. Tentu saja tak ada orang tua yang mahukan anaknya menjadi pemalas.

Tak jelas apakah adat pantang ini benar-benar memberikan kesan negatif seperti yang dijelaskan atau tidak. Tetapi banyak orang yang mematuhinya, apalagi masyarakat yang hidup di luar bandar dan kawasan terpinggir, yang masih memegang kuat adat dan budaya.

Selain beberapa adat pantang yang sudah kita bahas tadi, masih banyak lagi adat pantang lain yang berlaku dalam masyarakat Aceh. Soal benar tidaknya akan menimbulkan kesan buruk bila melanggar adat pantang tersebut, selain belum teruji kebenarannya, juga belum terbukti kesalahannya.

Semua itu tentunya bergantung pada penilaian dan pemahaman masing-masing orang untuk percaya atau tidak. Yang jelas hal-hal yang baik yang terkandung di dalam adat pantang ini harus tetap dipelihara. Pemeliharaan yang harus dilakukan oleh kita sendiri sebagai orang Aceh, meunyo Ken Anoe leuhöp, meunyo Ken droë gob, ringkasnya, meunyo Ken droe teuh, gob peu pasai. Begitu wasiat endatu dalam hadih maja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

DIPERSILAKAN UNTUK MENYALIN DENGAN CATATAN MENYERTAKAN LINK ASAL, UNTUK MENGELAK ARTIKEL ASLI DI SALAH ARTIKAN SELURUH ISI TULISAN DALAM BLOG INI DI LINDUNGI OLEH- "DMCA"
JIKA ADA PERTANYAAN SILA TINGGALKAN KOMENTAR ANDA
TERIMA KASIH